Junior Cert: La carta/ the letter

I’ve been concentrating on Form 6 a lot recently, but of course there’s another group of students with state exams coming up.

The Junior Certificate Written Section is made up of three parts: numbers, sentences and the letter. For many students, the letter looms as a massive challenge on the paper and they don’t realise that the numbers & sentences together add up to the same marks as the letter. On the Higher Level paper the numbers are worth 10 marks, the sentences 30 (5×6 marks) and the letter 40. So the numbers and sentences really require top accuracy as well, and are often an easier place to pick up marks than the letter.

There are a lot of students out there who are well able to construct the letter without any outside help. But if you want a few pointers, read on.

If you go back through the exam papers, you’ll notice the recurring topics, but look again; there are also recurring linguistic themes. The examiners want to test you not just on how you lay out the letter (which is important), and that you know how to open and close a letter, but they also want you to show off your control of the past, present and future tenses.

At this stage, there’s less and less time to be faffing about trying to decide how or what to study. You need to study intelligently, and economically ie making the best use of your time. If you look back through the exam papers, you’ll notice common topics recurring. You can prepare paragraphs that require a little tweaking to be applied to various of these themes.

Check out the past tense ones below. You’ll see what I mean. If in doubt about the meaning, let me know, but these topics, structures and phrases should seem pretty familiar to you.

These could be used for the Ordinary or the Higher Level exams; less detail is usually required for the  Ordinary Level letter, so leave out what’s in the brackets if you want.

Mi cumpleaños

La semana pasada fue mi cumpleaños. (¡Qué bien!) (Cumplí quince años). Tuve una fiesta (en casa con todos los amigos). Recibí muchos regalos (bonitos). Había música y, claro, una tarta/ un pastel. ¡(Me) lo pasé bomba!

El cumpleaños de mi hermano Fred

La semana pasada fue el cumpleaños de mi hermano Fred. (Cumplió quince años). Tuvo una fiesta (en casa con todos los amigos). Recibió muchos regalos (bonitos). Había música, y claro, una tarta/ un pastel. (Fue genial.) ¡(Me) lo pasé bomba!

El fin de semana pasado (say 3 things)

El fin de semana pasado fue mi cumpleaños. (¡Qué bien!) (Cumplí quince años). Tuve una fiesta (en casa con todos los amigos). Recibí muchos regalos (bonitos). Había música y, claro, una tarta/ un pastel. (¡Fue genial!) ¡(Me) lo pasé bomba! También salí a un restaurante con mi familia. (¡Qué rico!) Luego fuimos al cine.

En el colegio la semana pasada (say 2 things)

La semana pasada tuvimos examenes en el colegio. ¡Qué mal! (Lo pasé fatal. Odio los exámenes.) El examen de inglés fue muy difícil. Luego tuvimos una fiesta de fin de curso. Había música y, claro, una tarta/ un pastel. ¡(Me) lo pasé bomba! (¡Fue genial!)

En España (mention 3 activities)/ Three interesting places you visited.

Me lo pasé bomba contigo en España el mes pasado.

Me encantó todo. Hacía mucho calor – no como en Irlanda – y nadamos en el mar en Malaga. Me gustó (muchísimo) probar (la comida típica -) la paella – en los restaurantes típicos de Valencia. Compré esa camiseta tan chula – (¿te acuerdas?) – en el Corte Ingles. (¡Fue genial!)

Un curso de lengua española

Hice un curso de lengua española en Madrid. ¡(Me) lo pasé bomba! (¡Fue genial!) Aprendí mucho.

Un viaje al mar (or anywhere in Ireland)

El mes pasado fui a Galway en el oeste de Irlanda con mi familia. Fuimos/ Viajamos en tren. Visitamos a mis abuelos. Nos quedamos en su casa. ¡(Me) lo pasé bomba! (¡Fue genial!) Me gustó probar la comida típica de la zona. Hacía mucho frío. No nadé en el mar. Compré una camiseta muy chula. Salí a cenar a un restaurante con  mi familia. Luego fuimos al cine.

una visita a tu primo 

El mes pasado fui al campo con mi familia. Fuimos/ Viajamos en tren. Visitamos a mis primos. Nos quedamos en su casa. ¡(Me) lo pasé bomba! (¡Fue genial!) Me gustó probar la comida típica de la zona. Hacía mucho frío. No nadé en el mar. Compré una camiseta muy chula. Salí a cenar a un restaurante con  mi familia. Luego fuimos al cine.

Coming soon: future phrases for the Junior Cert.

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